Jämförelse mellan centrala och externa höghastighetsstationer i Lund och Hässleholm
Uppdragsgivare: region Skåne
Genomfört: juni-november 2019
Team: Kreera

Illustrationen visar hur kollektivtrafiksresenärer påverkas av vart stationen placeras. Inom de olika områdena visas befolkningen som får längre (orange) respektive kortare (lila) restid med externt stationsläge.

Illustrationen visar hur kollektivtrafiksresenärer påverkas av vart stationen placeras. Inom de olika områdena visas befolkningen som får längre (orange) respektive kortare (lila) restid med externt stationsläge.

Illustrationen visar hur många boende som finns inom 800 m respektive 3 km från de olika stationslägena.

Illustrationen visar hur många boende som finns inom 800 m respektive 3 km från de olika stationslägena.

På uppdrag av Region Skåne genomfördes en effektjämförelse mellan externa och centrala stationer i Lund och Hässleholm på den nya höghastighetsjärnvägen. Jämförelsen utgick ifrån ett antal förutbestämda fokusområden så som restid och kollektivtrafik, boende och bostadsbyggande, arbetsmarknad och näringsliv, sociala aspekter, miljö samt nationella effekter.

Arbetet tog utgångspunkt i de av Trafikverkets ÅVS utpekade stationslägena för centralt respektive externt östligt läge i båda städerna. Jämförelsen använder skillnader i stadsbyggnad och befolknings- och arbetsplatstäthet mellan de två olika stationslägena i vardera stad tillsammans med påverkan som en central knutpunkt visavi ytterligare en station har på kollektivtrafiken och på tätorten. Pålagt detta är även en höghastighetsjärnvägs tekniska krav. Tillsammans har de olika parametrarna utgjort grunden för analys som fokuserats till de olika fokusområdena. 

Det finns för- och nackdelar med både centrala och externa stationslägen i båda tätorterna. Resultatet av jämförelsen visar dock att central stationslägen tenderar att ha fler positiva effekter än externa medan externa stationer tenderar att generera mer kostnader, längre restider och i Hässleholms fall att urholka centrum. Centrala stationslägen förstärker befintliga strukturer och planeringsmönster vilket är gynnsamt ur sociala-, bostads- och arbetsplatsperspektiv. Externa stationer tenderar att tillföra extra kostnader för kollektivtrafiken samtidigt som biltrafik gynnas. Externa lägen påverkar även användbarheten av stationen för boende i omgivande orter som generellt missgynnas då två stationslägen ger lägre flexibilitet för resandet och för majoriteten längre restider med anslutningsresorna inräknade.

För stadsbilds- och miljöaspekter finns en jämnare fördelning mellan för- och nackdelar med båda stationslägena i båda orterna. För stadsbilden kan man generalisera att ett centralt läge innebär en stor visuell förändring, huruvida detta är en positiv eller negativ effekt kommer att bedömas olika av olika personer. Miljömässigt påverkar höghastighetsjärnvägens styva strukturer mycket av samma områden oberoende på vilket läge som väljs i båda orterna. Den största skillnaden ses söder om Lund där ett stort område påverkas av att höghastighetsbanan behöver ansluta till Södra stambanan söder om Lund.

Stationernas lägen relativt varandra kommer att ha en påverkan på hur resandet i Skåne ser ut där centrala lägen tenderar att fånga upp en större del av omlandet medan externa stationer riskerar att göra överflyttningen från befintlig Södra stambana mindre så att den avlastning som det nya stambanebyggandet eftersträvar uteblir.

 
Illustrationen visar hur området söder om Lund påverkas av att höghastighetsbanan behöver ansluta till Södra stambanan söder om Lund vid externt stationsläge.

Illustrationen visar hur området söder om Lund påverkas av att höghastighetsbanan behöver ansluta till Södra stambanan söder om Lund vid externt stationsläge.

Illustrationen visar det samband som finns mellan de båda stationerna Lund och Hässleholm och hur resandemönster i Skåne kommer att påverkas av stationernas läge relativt varandra.

Illustrationen visar det samband som finns mellan de båda stationerna Lund och Hässleholm och hur resandemönster i Skåne kommer att påverkas av stationernas läge relativt varandra.