Teknisk utredning fyrspår Mölndal-Kungsbacka
Uppdragsgivare: Trafikverket
Genomfört: mars 2019 - februari 2020

Uppdraget syftade till at utreda möjligheterna och kostnaden för utbyggnad av ytterligare två spår mellan Mölndal och Kungsbacka. Uppdraget begränsades till sträckan mellan Sandbäck i norr och Hede station i söder där andra projekt tar vid. Utredningen gjordes i nära samarbete med olika specialister på Trafikverket och med flera samrådsmöten med kommunerna.

Utredningen började med att ta fram och översiktligt utreda ett antal alternativ och principer till sträckningar både i ny dragning och i befintlig. Genom arbetsmöte med trafikverksexperter inom samhällsplanering, geologi och trafikering valdes sedan två sträckningar för fördjupat arbete. De båda valda sträckningarna är dels en som följer befintlig Västkustbanas sträckning och dels en som går i ny sträckning mellan Kållered och Hede. Principer bestämdes för de båda sträckningarna med bedömningar om påverkan på bebyggelse, befintlig infrastruktur samt geologiska förhållanden. För de valda principerna/sträckningarna skapades därefter linjer i plan och profil som redovisades för kommunerna. Linjerna användes därefter för att beräkna kostnaden för de olika alternativen.

Illustrationen visar de olika alternativa principerna för 2 nya spår mellan Sandbäck och Hede.

Illustrationen visar de olika alternativa principerna för 2 nya spår mellan Sandbäck och Hede.

Illustrationen visar principen för hur en förgreningspunkt mellan befintliga spår och nya spår i ny sträckning skulle fungera.

Illustrationen visar principen för hur en förgreningspunkt mellan befintliga spår och nya spår i ny sträckning skulle fungera.

Illustrationen visar principen för hur nya spår skulle byggas i befintlig sträckning.

Illustrationen visar principen för hur nya spår skulle byggas i befintlig sträckning.