Roslagsbanans utbyggnad Lindholmen - Kårsta
Uppdragsgivare: Trafikförvaltningen SL, Stockholm
Genomfört: 2019 - 2021

Roslagsbanan, som byggdes vid förra sekelskiftet, har under de senaste åren genomgått en stor upprustning för att klara utökad pendling från nordöstra Storstockholm.

Kreera deltog som markprojektörer i en del av en av SL-sammansatt projekteringsgrupp för att först ta fram systemhandling för sträckan Lindholmen – Kårsta, efter beslut om vilka åtgärder man ville göra så tog samma projekteringsgrupp även fram förfrågningsunderlag. Detta inkluderade olika förstärkningar av befintlig banvall där behovet var som störst. Frösunda station har fått en helt ny plattform och Kårsta en ny plankorsning samt gång- och cykelbana.

På sträckan finns ett flertal plankorsningar som justerades för att öka säkerheten. I samband med en broombyggnad så grävdes en å om, varvid man passade på att komplettera denna med svämplan för att hjälpa till att fördröja vatten vid högaflöden.

Frösunda station

Omledning av å samt ny bro för järnvägen

Ny bankropp med lättfyllning

Ny plankorsning, Kårsta station