På uppdrag av Trafikverket genomförde Kreera en lokaliseringsutredning inom vägplan för ny sträckning av E22 förbi Bergkvara inom Torsås kommun, Kalmar län. Utredningsområdet sträcker sig från Bröms i söder till Söderåkra i norr, omkring 14 kilometer. E22 är en viktig länk i vägnätet lokalt, regionalt och nationellt men även internationellt genom att ingå i det europeiska TEN-T nätverket för godstrafik.

Projektet i stort har som ändamål att öka framkomligheten och trafiksäkerheten på E22 längs aktuell sträcka samt förbättra boendemiljön i Bergkvara. Projektmålet i Kreeras uppdrag var att i tidigt skede utreda var den nya vägen kan placeras och dess övergripande utformning genom att i flera steg utreda olika korridorer utifrån ett stort antal tekniska och allmänna intressen. Slutligen föreslogs en korridor för ny vägsträckning som på ett kostnads- och resurseffektivt sätt mötte uppställda mål och därmed gav den samlat mest fördelaktiga lösning för ny sträckning av E22 förbi Bergkvara.

Utöver handlingar med status Samrådsunderlag och status Samrådshandling – val av lokaliseringsalternativ togs ett stort antal ämnesspecifika underlag fram inom projektet för bland annat kulturarvsanalys, naturvärdesinventering, landskapsanalys, gestaltningsprogram med flera Samrådshandlingen innefattade också en påbörjad miljökonsekvensbeskrivning och Kreera ansvarade även för både digitala och fysiska samråd inom projektet.

Projekt- och arbetsgruppen bestod till största del av Kreeras interna kompetens för bland annat uppdrags- och processledning samt teknikspecialister inom trafik, väg, landskap, miljö, kalkyl och BIM. Underkonsulter kompletterade arbetsgruppen inom bland annat natur- och kulturmiljö, hydrologi samt geoteknik.

Lokaliseringsutredning E22
Uppdragsgivare: Trafikverket
Genomfört: 2020-2023
Team: Kreera Samhällsbyggnad och Calluna, AWER, KMV Forum, Norconsult (dåvarande KMW forum), Akustikforum, Tyréns

Framsidan av Samrådshandling – val av lokalisering. Handlingen fanns att läsa som ett traditionellt dokument men även som en hemsida där projektet presenterades genom text och en interaktiv karta. Via hemsidan kunde man även lämna in synpunkter.

Skärmbild från den digitala samrådssidan.

Efter framtagande och översiktlig bedömning av möjliga korridorer valdes slutligen tre korridorer för effektbedömning; Lila, Röd och Gul korridor. De tre korridorerna hade olika utformning söder om väg 504 men norr om vägen sammanföll korridorerna och de bedömdes samlat. I en samlad bedömning ansågs korridor Gul med korsning av väg 504 i ett östligt läge samt anslutning till befintlig väg vid N2 sammantaget vara den bästa lösningen med möjlighet till minst negativa effekter och högst kostnads-och resurseffektivitet.